آخرین اخبار
کد مطلب: 136484
قاليباف در صحن علني مجلس:
مجلس براي تامين واکسن کرونا همکاري مي‌کند/آشفتگي سند مالي کشور بايد برطرف شود
تاریخ انتشار : 1399/10/07 09:48:34
نمایش : 933
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: مردم عزيز ما مطمئن باشند که مجلس با استفاده از توان کارشناسي متخصصان براي تأمين مالي توليد واکسن داخلي و يا خريد و يا وارد کردن واکسن با دولت همکاري لازم را خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ به نقل از رساني راه دانا؛ محمدباقر قاليباف در نطق پيش از دستور خود در نشست علني امروز (يکشنبه 7 دي ماه 99) مجلس با تسليت ايام عزاداري فاطمه زهرا(س) گفت:‌ ملت ايران در عزاداري‌هاي گذشته ارادت قلبي خود به خاندان عصمت و طهارت را نشان دادند، در اين روزها نيز همان طور که مراجع عظام تقليد عنوان کردند لازم است اقامه عزاي حضرت فاطمه زهرا(س) با شکوه و با رعايت پروتکل‌ها انجام شود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: همان گونه که در سال‌هاي دفاع مقدس رمز پيروزي‌هاي ما يا فاطمه الزهرا(س)‌بود، امروز نيز دست به دعا برمي داريم و از ايشان عبور از سختي‌هاي ناشي از همه‌گيري کرونا و باز شدن گره‌هاي معيشتي را مي‌خواهيم.

وي افزود: علاوه بر اين عزاداري امسال فرصت خوبي براي بزرگداشت مقام مردم ميدان ، عاشق واقعي خاندان اهل بيت(ع) و خادم مخلص حضرت فاطمه الزهرا(س) شهيد حاج قاسم سليماني است که با باور واقعي و قلبي به گره‌گشا بودن عنايات اين خاندان، امور خود را وقف دفاع از مقام انسانيت و تأمين امنيت و رفاه و آسايش مردم کرد.

قاليباف خاطرنشان کرد: در خصوص موضوع همه‌گيري کرونا لازم است گفته شود که اولويت و تأکيد اصلي ما بر روي سلامت مردم و رفع هر چه سريع‌تر مشکلات و محدوديت‌هاست. هر مسيري که ما را سريع‌تر و مطمئن‌تر به هدف رفع دغدغه‌هاي مردم در خصوص کرونا برساند، بايد در دستورکار قرار گيرد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: مردم عزيز ما مطمئن باشند که مجلس در اين موضوع با استفاده از توان کارشناسي متخصصان براي تأمين مالي توليد واکسن داخلي و يا خريد و يا وارد کردن واکسن با دولت همکاري لازم را خواهد کرد.

وي افزود: مهم‌ترين موضوع اين روزها مسأله بررسي لايحه بودجه سال آينده است. بودجه مهم‌ترين سند حکمراني سالانه کشور است که هم جهت‌گيري‌هاي کلان و اساسي اقتصادي در آن نمود پيدا مي‌کند و هم در زندگي جاري مردم تأثير ملموس مي‌گذارد.

قاليباف خاطرنشان کرد: ما معتقديم لايحه بودجه 1400 نياز به اصلاحات اساسي دارد؛ چراکه کسري تراز عملياتي لايحه بودجه نسبت به بودجه سال قبل 117 درصد رشد داشته است و هزينه‌ها 47 درصد افزايش پيدا کرده، در حالي که درآمدها  حدود 10 درصد افزايش يافته است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: کشور ما فرصت‌هايي همچون حدود 3 هزار ميليارد نقدينگي، اموال و املاک و دارايي‌هاي دولتي، معادن و منابع طبيعي بي‌شمار، سرمايه انساني و دانش تخصصي بسياري دارد. چنين کشوري مي‌تواند حتي در همين بودجه کسري تراز عملياتي‌اش را کاهش دهد.

وي افزود: وابستگي بودجه به نفت به حداقل بلکه به صفر برسد و منابع نفتي نبايد صرف هزينه‌هاي جاري کشور شود. پيشران‌هايي که توليد و اشتغال را رونق مي‌دهند بايد از اين منبع تأمين شوند و دولت منابع پايداري ايجاد کند. منابعي که به معيشت و کسب و کار مردم و به توليد کشور لطمه نزند. منابعي که شکاف طبقاتي را کاهش و عدالت اجتماعي را گسترش دهد.

قاليباف خاطرنشان کرد: همان طور که رهبر معظم انقلاب در جلسه اخير شوراي عالي هماهنگي اقتصادي فرمودند، اين راهکارها وجود دارند و کارشناسان آنها را پيشنهاد داده‌اند و اميدوارم نخبگان و صاحب نظران در اين ايام، مجلس و دولت را با نظرات کارشناسي خود همراهي کنند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: اين سند مهم‌ترين موضوع تبادل نظر و گفتگو ميان جامعه نخبگاني کشور، دولت و مجلس است. جامعه هم بايد آگاه باشد که اين سند چه تأثيري در زندگي آنها مي‌گذارد و چرا همه کارشناسان اذعان دارند که ريشه  همه مشکلات اقتصادي کشور در کسري بودجه و شيوه تأمين و جبران اين کسري بودجه است. مردم بايد بدانند که شيوه نادرست جبران کسري بودجه چگونه در زندگي آنها مؤثر خواهد بود و سفره آنها را کوچک‌تر خواهد کرد و به تورم دامن مي‌زند.

وي ادامه داد: بايد در فرهنگ عمومي به تدريج نهادينه شود که درآمد بدون کار و تلاش چه اختلالي در اقتصاد کشور ايجاد مي‌کند و  چگونه باعث افزايش قيمت‌ها و گسترش بيکاري و تورم مي‌شود تا بتوان دولت را به سمت استفاده از درآمد با کار و تلاش متقاعد کرد. بايد در سند بودجه کشور اين راهکارها با توافق مجلس و دولت لحاظ شود تا از تورم بيشتر، از بيکاري بيشتر، از شکاف طبقاتي بيشتر و از فشار مضاعف بر معيشت مردم به ويژه اقشار کم‌درآمد جلوگيري کرد.

قاليباف خاطرنشان کرد: ما نياز به همت و جديت و شجاعت در تصميم‌گيري و اجرا داريم. آشتفگي سند مالي بودجه را بايد تا حد امکان برطرف کنيم و انضباط در نظام بودجه‌ريزي را اولويت بدانيم.

رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: همکاران بنده در کميسيون تلفيق بودجه تلاش خواهند کرد لايحه بودجه سال آينده را در منابع، مصارف و بخش انضباط مالي به دقت رسيدگي و بررسي کنند. اصلاح اقتصاد کشور در گرو اصلاح، تنظيم و تصويب هوشمندانه لايحه بودجه کل کشور است.

وي افزود: ان‌شاءالله به لطف خداي متعال و رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب و تلاش مجدانه همکاران در مجلس شوراي اسلامي و همراهي دولت محترم بتوانيم بهترين تصميم را به نفع مردم و کشور بگيريم.

 

 

انتهاي پيام/ک

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس